Tuesday, July 28, 2009

Puisi : Perginya Sebuah Senyuman .

PERGINYA SEBUAH SENYUMAN

Suatu detik yang bermula
Tanpa notasi tanpa hakikat
Bagaikan aku terkedu dalam kenyataan yang berdiri
Tidak percaya berdepan dengan hakiki

Merona wajah di kalbu impian
Sewaktu engkau melintasi wajahku
Terpancar senyuman menikam ilusi
Menghunus pedang asmara ke medan jiwa
Tak terasa jiwa ku dipalu
Bagaikan sakti menyerah diri

Aku telah pun hanyut dalam senyumanmu
Yang seringkali mendebarkan sukma
Yang seringkali menggetarkan alunan jiwa
Biarkan bicara hati ini tidak ternoktah
Walaupun hanya aku , dia dan tukang sapu menemani sepi

Ketika dirimu asyik berseloka
Aku yang hanyut di lautan cinta
Bagaikan menanti bulan jatuh ke riba
Mengharapnya hati kekasih orang
Biarkan masa merubah kenangan
Wajahmu tetap terpahat di ingatan
Akan kucari segugus senyummu yang tadi telah kukirim
Pada bayu yang bertiup selembut rona kasihmu
Pada hati yang berlagu mengalun di jiwa

Setiap kali senyuman mu terukir
Aku lah pendamba luka di hati
Yang tak akan sedar dari lena yang panjang
Menanti senyumanmu di hujung sendu
Benarkah kita tidak ditakdirkan jatuh cinta
Walau sebutir padi keringat di hati
Biarpun sejuta ombak dan onak menahan dinding asmara

Tetap kucari sejernih senyuman
Warkah onak luka cinta pertama
Bagaikan diriku telah fana dalam dirimu
Bagaikan aku yang memuja dirimu
Dalam kedinginan masa yang tak kau relakan
Aku kah yang menanti monsun percintaan ini berarak
Meninggalkan awan hitam duka lara cinta mu
Merawat kesepian di kali hati yang terbenam
Walau dalam samaran mentari yang sirna.

Tentukan aku melihat
Perginya sebuah senyuman yang menikam kalbu
Berlalunya rinduku padamu yang sedari tadi
Tertanam di benakmu yang tak kau sedari
Biarkan aku berbicara tentang cinta yang tak bertepi
Kerana aku lah nakhoda cinta yang kehilangan hati dalam pelayaran ini.
Terima kasih kerana memberikan aku sebuah senyuman
walau terpalit kelukaan di hujung waktu .

Kencana Merana
2 Feb 05.

1 comment:

pejamcelik said...

walaupun ku sukar mngerti tp ini best ! syabas awweee :)