Monday, July 27, 2009

Luka Di Celahan Rindu 15

" Masuklah…aku tengah siapkan projek tadi." Kata Iskandar membuka pintu.
Mereka duduk-duduk sambil menonton televisyen .
" kau tahu….aku ada masalah !! " Johari buka bicara .
" Perempuan !! " Kata Iskandar menguji.

" Jual mahal betul!! dah dekat sepuluh kali aku mengajak .Sekali pun tak pernah bagi muka. Kau tengok, aku ni tak cukup lawa ker? tak cukup kaya? Tak cukup bergaya? "

" Kau ni..itu bukan jenis jual mahal…itu jenis yang berhati-hati…mungkin pernah terluka!! Ada kau siasat ?" Iskandar memberi pandangan.

Lama Johari diam. Serasa ada kebenaran.
" Jenis macam ni, memang tak pandang kebendaan.Tapi pandang pada hati! " Kata Iskandar .

" Hah….sama macam kau lah tuuu…kalau tak ! tak kan si Fatin tu…"
" Kisah lama."
" Kau nak bawa dia keluar ? " Tanya Iskandar .
" Kalau dapat …tapi susahlah Is…."
" Joe…kau ni pun satu….mana dia nak pergi tempat macam tu….cuba ajak dia pergi ke rumah Pak Ngah kamu. Bukan dia buat kenduri minggu depan. aku pasti dia tak menolak . Katalah kau terdesak . Cari masa yang sesuai . Buat-buatlah ada masalah ! " Iskandar mengajar lagi.

" Kau datang nanti kan? "
" kalau dapat…aku kenalkan….Aku rasa aku nak melamar dia!! "
" Kau serius! Bertuah badan…." kata Iskandar .
" Orang mana? "

" Kota Bharu .tapi tak banyak aku tahu latar belakang dia, namanya Lia Amalina. " Ujar Johari lagi.
Tersirap wajah Iskandar dengar nama itu. Berubah wajah dia tiba-tiba. Namun Johari tidak perasan
" Lia Amalina…nama yang dah terpahat di hatiku! " Ucap Johari lagi.
" Kau siasatlah…" Iskandar merengus perlahan.
Tak mungkin ! Bisik hatinya .
selepas beberapa lama, Johari meminta diri .

Keesokan harinya, di pejabat Johari, dia bersedia memulakan rencana Iskandar.

" Kenapa Encik Johari nampak ada masalah ? " Tanya Lia semasa mereka sedang mengemas dokumen untuk difaks.

" Saya susah hati dua perkara ." Ujarnya perlahan.

" kalau lah saya dapat tolong ! " Lia mengujar lembut.
" Memang pun…Cuma Lia yang dapat tolong Joe." Dia mula menguji Lia.
" Encik Johari….maksud nya …." Tanya Lia lagi.

" Pertama…jangan panggil saya encik kalau bukan dalam urusan rasmi di luar pejabat. Setakat dalam ni, panggil Joe, untuk urusan biasa . Kalau ada orang luar baru panggil encik!

Kedua, saya sangat-sangat harap Lia temankan saya ke majlis kenduri pak Ngah di Bukit Kenny. Saya malu ke sana seorang sebab semua saudara mara yang lain dah kahwin. saya selalu kena giat ." Lembut dan tenang Johari mengatur bicara.

Seperti dalam masalah besar. Lia diam sejenak.Dia tak tahu sehingga bila dia mampu memberi alasan buat Johari. Dia masih ingat kata-kata Zurin, Johari seorang yang baik dan jujur. tak pernah berpura-pura dalam semua hal. kalau dia ada jodoh dia rasa bertuah kalau kahwin dengan Johari. Tiada kejujuran lain buat lelaki itu.

" Lia fikirkan ." Tambah Lia tenang.
Johari puas menatap wajah La.
" Yang mana .Nombor satu ke nombor dua.?"
" Both" Jawab Lia. Tersenyum sedikit .Mencairkan perasaan Johari .

Mereka meneruskan kerja-kerja pejabat seperti biasa .

Di rumah, Lia termenenung memikirkan hal Johari. Ditolak susah, diterima takut memberi harapan.
" Tak makan ? " Tanya Zurin .
Lia memandang sepi ke jalan raya.
' susahlah Rin…nak cakap macam mana lagi ya…"
" Pergi lah Lia….kesian Johari.Dia ikhlas. Dah dekat tujuh kat sini , kau takkan tak nampak kejujuran dia. " Kata Zurin .
" Kau tahu kan Rin…aku ….aku….susahlah…aku ikut cakap kau .Tapi kali ni jer ." Kata Lia.
" Kan kau ni kawan aku….aku tahu dia baik. " kata Zurin.Terseyum puas.

Zurin pun hairan .Lia bukan macam gadis-gadis lain suka ke sana- kemari tanpa tujuan.masa lapangnya selalu dipenuhi dengan membaca dan berfikir. Tak tahu apa yang dia fikir.

" Aku on the way ..nak ambil Lia. " kata Johari. Dia memberhentikan kereta sekejap, menjawab panggilan Iskandar.
" Sorry Joe…aku tak dapat ikut. Aku balik kampung.My grandma buat Kenduri arwah .Next time aku berkenalan. Have a good day ! " Kata Iskandar lagi.Talian diputuskan.
Johari meneruskan pemanduan ke rumah Lia.
" Bye Rin…Bye " Kata Lia.
Zurin melambai tangan. Merenung pemergian Lia dan Johari sehingga hilang dari pandangan. Zurin sedang menunggu kawannya datang ambil untuk makan tengahari .

No comments: