Sunday, December 27, 2009

From Kelantan With Love 12



“ Jadi ? Kau pergi tak ni esok rumah ‘pakcik koop’ tu?” Suara Najiha nyaring dalam talian.


“ Tak tau lagi la. Papa tak kata apa lagi. “ Erina memberitahu .


Semua kisah yang berlaku daripada kedatangan ibu bapanya dan Cikgu Razlan itu, diceritakan kepada Najiha. Ketawa gadis itu mendengarnya . Tidak disangka orang tua Erina akan terserempak dengan Cikgu Lan di sekolah. Sudah jodoh barangkali ! Fikir Najiha.


“ Kau macam mana? Nak pergi ke tak nak?” Najiha memancing emosi Erina.


“ Nak .” Jawab Erina sepatah .


“Gatal… “ Usik Najiha. Serentak gelak tawa Najiha kedengaran dalam talian.


“ Macam mana sepupu kau ? Dah kena risik? Ker kau sekali kena risik?” Tanya Erina.


“ Dah . Dah selesai. Jadi dah . Nak bertunang lepas ni. Ada ‘somebody’ aku jumpa hari ni kat rumah ‘cousin’ aku. Nanti lah balik sana aku ‘story ‘ . Tak ‘best’ dalam telefon. Ada gambar dia sekali . “ Najiha berujar lagi.


“ Haa…. Jadi, dah jumpa calon lah ni. Tuah badan lah balik kampung ni.” Erina mengusik.


“ Mama kau Tanya aper Rin? Dia syak apa-apa?” Najiha menukar topik cerita .


“ Petang tadi dia macam syak sesuatu jer ! Tak tahu la. Tapi tak jelas .Macam dia nak uji aku lah.” Kata Erina lanjut.


“ Rin! Dah tu, kau bagi tau tak kau suka kat ‘pakcik’ tu?”


“ Nak mati?? Mau pengsan mama aku kalau tahu aku suka kat ‘pakcik’ yang dia kata dah senja tu . “


“ Habis? Dia tanya apa?”


“ Dia tanya kalau-kalau aku ada ‘somebody’ yang ‘special’ aku jumpa kat Gerik ni.Tu jer. Wat saspen jer mama aku tadi Jiha. “ Ujar Erina.


“ Rin ! Kau bagi tau lah mama kau kalau kau suka kat ‘pakcik koop’ tu. Tengok cam ner respon dia.” Tambah Najiha lagi.


“ Tak nak lah. Aku belum ‘confirm’ lah. Ntah-ntah ‘pakcik koop’ tu tak rasa apa-apa pun. Aku jer ditimpa ‘balak’ . Perasan sorang-sorang. Padan muka! “ Erina menyambung.


Najiha ketawa lagi di hujung talian. Erina ! Erina! Apa lah yang buat dia berkenan dengan ‘pakcik koop’ yang dah senja tu. Fikir Najiha. Ni lah, bahana cinta itu buta agaknya.


“ Rin. Mak aku panggil kat luar tu . Sambung kat rumah petang esok lah. “ Najiha memecah sepi kembali.

“OK. Jumpa esok. Bawa balik buah tangan banyak-banyak tau.Kirim salam kat mak kau sekali. “ Balas Erina sebelum talian diputuskan.


“ Rin ! Dah tidur ker ?” Suara Nik Faridah kedengaran di luar pintu bilik. Erina melihat jam di atas meja . Dah pukul 11 lebih. Mama belum tidur ker! Dia bangun ke pintu bilik.


“ Mama belum tidur ? Masuk lah. Rin baru lepas borak ngan Jiha. Dia ‘call’ tadi. “ Erina membuka bicara .

Mereka duduk atas katil. Erina memeluk ‘teddy bear’ putih yang besar . Nik Faridah senyum melihat kemanjaan anak gadis tunggalnya itu.


“ Rin !! Betul ker , tak jumpa siapa-siapa ker kat sini? Mana lah tahu, ada yang tersangkut dengan anak mama yang cun ni! “ Nik Faridah mengusik. Kepala Erina diusap manja. Erina tersenyum meleret.


“ Mama ni ! Tak puas hati lagi . Dari petang tadi sibuk nak ‘ushar-ushar’ Rin ya !! . Kalau ada kenapa?” Erina menguji


“ Nak jugak mama kenal . “


“ Tak der lah ma. Rin datang ni, nak timba ilmu . Nak belajar jadi cikgu. Bukan nak cari calon suami.” Erina menjawab lagi. Menjeling manja kea rah Nik Faridah.


“ Tak apa lah. Mama ingat ada yang sangkut . Nak juga rasa dapat menantu sekali lagi. “ Usik Nik Faridah dengan ketawa kecil.


“ Mama ni. Lambat lagi . Rin nak sambung belajar lagi la. Nak buat ‘master’ macam Cikgu Lan tu. Pas tu nak kerja dulu. Tak nak pikir lagi soal kahwin tu . Kalau ada jodoh, ada lah nanti .“ Erina menambah .


“ Hurmmm !!! Cikgu Lan ?? Kenapa macam Cikgu Lan. Abang Fazli , mama dan papa pun pemegang Ijazah Sarjana juga, tak buat contoh pun. “ Nik Faridah mengusik. Kelihatan anak gadis itu suka menyebut-nyebut nama Cikgu Razlan yang baru mereka kenal tengah hari tadi .


“ Tak ada lah….. kebetulan , kami kan satu sekolah. Sebut nama pun tak boleh ker. Bukan ada apa-apa pun!! “ Jawab Erina dengan sedikit wajah malu-malu.


“ Kalau tak ada apa-apa, kenapa nak ‘gabra’ semacam ni?” Nik Faridah mengusik lagi. Tidak lekang memberi senyuman kepada Erina .


“ Dahl ah ma… kita cakap hal lain ya. Cam ner? Esok ? “ Tanya Erina merujuk kepada program yang mereka bincangkan tengah hari tadi.


“ Papa kata esok boleh lah kita pergi rumah Cikgu Razlan tadi tu.”


“ Betul mama ? Betul papa nak pergi?” Erina bertanya girang .


“ Hai ! Suka Nampak ?? Cikgu Lan tu nampak baik sangat dengan Rin. Pandangan dia, cara dia tengok Rin, mama Nampak lain jer. Tak macam cikgu dengan cikgu. Ya lah. Dia kan duda. Awk tu anak dara. Risau pulak mama. “ Nik Faridah menyuarakan kerisauannya.


“ Mama !! Tak baik syak yang bukan-bukan. Rin suka kawan dengan Cikgu Lan. Memang dia baik. Banyak tolong Rin. “ Erina memuji lagi. Kali ini pujian itu dirasakan berbunga-bunga dalam hatinya.


“ Ya lah. Mama harap dia betul-betul baik . Bukan baik ada makna ! “ Sekali lagi usikan terkena batang hidung Erina. Erina senyum bila Nik Faridah mencuit hidung mancungnya. Segera diusap-usap hidungnya dengan senyuman manja.


“ Mama tidur dulu . “ Nik Faridah bangun untuk keluar .


“ Tidur dengan Rin lah malam ni. Rindu lah dengan mama. “ Erina bersuara manja. Sekadar mengusik.


“ Haa…. Cepat-cepat lah cari ‘teman sebilik’ “ Nik Faridah memulangkan paku buah keras , merujuk kepada ‘calon suami’ sebagai teman Erina. Erina senyum melebar. Faham maksud usikan Nik Faridah .


“ Nite mama! “ Ucap Erina. Nik Faridah bergerak keluar . Pintu bilik ditutup kembali .


Cuaca pagi Ahad itu sungguh cerah . Erina mengambil kunci kereta Honda CRV Nik Mustafa untuk keluar membeli sarapan pagi. Telah diberitahu kepada Nik Faridah selepas subuh tadi agar tidak bersusah-susah menyediakan sarapan. Dia akan membeli sarapan di luar.


Kereta Honda itu berhenti betul-betul di hadapan Restoran Riaz. Erina keluar membeli roti canai untuk menu pagi itu. Sengaja nak bagi Nik Faridah dan Nik Mustafa yang jenis jaga makan tu, ‘pekena’ roti canai sekali-sekala. Kalau tak , memang orang tuanya jenis yang ‘jaga makan’ demi kesihatan diri . Betul juga sebenarnya, tapi kali ini, Erina akan pastikan mama dan papa makan apa yang dia beli.


“ Rin !! Buat aper pagi-pagi ni?” Suara yang biasa didengar menegurnya dari belakang. Dia menoleh. Mengukir senyuman .


“ Rul , awak pulak buat aper pagi-pagi ni ? Di sini?” Tanya Erina sengaja walaupun sudah tahu tujuan dia ke situ.


“ Ha ahh…. Awak pekena saya ya ! Maksud saya tadi, awak nak beli roti canai ker?” Soal Nazarul kembali selepas melebarkan senyuman. Nazarul kelihatan baru lepas ‘jogging’ . Nampaknya Nazarul dan ‘pakcik koop’ jenis yang jaga badan jugak lah , sama naik dengan papa dan mama.


“ Kita kan kat kedai roti canai , tak kan saya nak beli basikal pulak wak ! “ Sekali lagi Erina berlawak dan kali ini jejaka itu sudah ketawa .


“ Awak pandai buat lucu jugak yer ! “ Nazarul menambah.


Kereta baru ? “ Soal Nazarul menjeling kepada Honda CRV yang diparkir berdekatan kedai . Dia sempat melihat Erina turun dari kereta itu tadi.


“ Mama dan papa saya datang . Pinjam kereta papa ni. Mereka ada kat rumah . Kebetulan Jiha balik kampung. “ Erina memberi keterangan dengan jelas. Nazarul anguk-angguk kepala.


“ Awak nak balik dah ?” Soal Nazarul kembali.


“ Maaf lah Rul ! Nak cepat ni. Mama dan papa tengah tunggu .” Kata Erina . Dia memegang bungkusan roti canai yang diberi oleh pekerja kedai tadi.


Ada tak Cikgu Lan ajak makan rumah dia petang ni?” Tanya Nazarul yang sebenarnya dia sudah tahu Erina dijemput ke rumah Cikgu Razlan. Sengaja dia bertanya Cikgu Razlan tempoh hari, siapa yang dijemput ke majlis ringkas itu. Nazarul tak menyangka Erina dan Najiha juga dijemput sedangkan mereka masih lagi baru di sekolah tu.


Ada. Dia sempat ajak mama dan papa saya sekali. Semalam diorang berjumpa secara tak sengaja. “ Erina bersuara .


Nazarul sedikit kaget , tetapi disembuyikan dalam hati. Mama dan papa Rin terserempak Cikgu Lan ? Apa kes pulak? Hati Nazarul bersuara sendiri . Niat untuk bertanya lebih lanjut tidak jadi .


“ OK lah. Rin. Awak pun nak cepat, ingat nak ajak minum tadi. Jumpa nanti ya ! “ Tambah Nazarul kemudian masuk ke dalam kedai . Erina bergegas mendapatkan kereta dan menghidupkan enjin.


“ Lama nyer ! Beli ke buat sarapan ?” Sindir Nik Faridah yang muncul di depan pintu . Erina tutup pintu kereta selepas mengukir senyuman tanpa jawapan lisan.


“ Mama ! Jom makan .” Ajak Erina yang sudah pun meletakkan bungkusan atas meja.


“ Ajak papa kat bilik. Mama nak ambil air . ” Kata Nik Faridah


“ Papa ! “ Panggil Erina.


Nik Mustafa menoleh. Mengukir senyuman kepada anak gadis tunggalnya. Sejak gadis itu mencari pengalaman kerja di Gerik, Perak , dia terasa sunyi. Sunyi dari kenakalan dan kemanjaan Erina. Dia rindu untuk melihat dan mendengar celoteh anak itu saban waktu. Erina lah yang menceriakan rumah mereka selama ini, selepas Fazli, anak sulung mereka kahwin dan berhijrah ke Pulau Pinang.


“ Rin masak ker?” Soal Nik Mustafa sambil mengusap kepala Erina.


“ Jom lah pa ! “ Erina menarik tangan Nik Mustafa dengan manja.


“ Rin ! Rin ! Dah besar panjang pun, nak manja dengan papa lagi?” Nik Faridah bersuara melihat dua beranak itu beriringan keluar bilik.


“ Anak saya ! “ Nik Mustafa menjawab dengan senyuman.


“ Anak awak tu anak saya juga.” Nik Faridah pulak menyambung .


Erina senyum melihat kedua-duanya begitu mesra . Kalau boleh, dia juga mahu mencari suami yang mesra dan penyayang seperti Nik Mustafa . Seingat Erina, papa tak pernah meninggikan suara pada mama nya . Sejak sekian lama, mereka sentiasa kelihatan saling menghormati walaupun kadangkala ada juga musim-musim pergaduhan kecil melanda. Adat dunia. Fikir Erina.


“ Anak papa masak aper?” Nik Mustafa bersuara . Duduk di meja makan.


“ Rin beli roti canai pa. Sesekali. Makan lah. Sedap ni.” Erina bersuara.


“ Hurmmm… ingat kan Rin masak ? “ Nik Mustafa menyindir dengan senyuman. Nik Faridah juga senyum.

“ Sekali – sekala papa . Kan mama?” Kata Erina lagi. Kali ini Nik Faridah menjungkit bahu , namun senyuman masih mekar di bibir.


Jom lah kita makan. Sejuk tak sedap pula.” Ujar Nik Mustafa. Dia membaca doa makan dan yang lain mengikuti. Mereka menghabiskan masa bersantai di rumah sementara menunggu majlis ringkas di rumah Cikgu Razlan. Kemudian selepas Asar, Nik Faridah dan Nik Mustafa akan berangkat pulang.


Di rumah Cikgu Razlan, majlis doa selamat sempena hari lahir Fatin Najwa telah pun berlangsung secara ringkas tetapi meriah .


“ Mama , papa. Ni Nazarul, kawan Rin kat sekolah .” Ujar Erina memperkenalkan Nazarul dengan orang tuanya. Dari awal tadi, Cikgu Laila juga sudah bertemu mata dengan kedua ibu bapanya. Begitu juga dengan Fatin Najwa.


“ Nazarul , Kelantan kat mana?” Tanya Nik Faridah . Dia mula menyukai jejaka itu sejak mereka bertemu di situ. Sejak tadi, dia nampak mata Nazarul tidak puas-puas memandang Erina. Hati tuanya berdetik mungkin juga jejaka itu menyimpan perasaan pada Erina. Namun, Erina pula lain halnya. Dia begitu baik melayani Cikgu Razlan.Tambahan lagi anak perempuannya Fatin. Mereka Nampak mesra sangat.


“ Dekat Jalan Langgar .” Jawab Nazarul hormat .


“ Dah lama mengajar sini?” Giliran Nik Mustafa menyoal. Nazarul senyum sebelum mengatur bicara.


“ Tidak lah lama sangat . Nak masuk 4 tahun. “ Jawab Nazarul kembali. Membetulkan duduk . Memandang Erina yang sedang bersembang dengan Fatin, anak Cikgu Lan.


“Terima kasih la sebab sudi jugak datang . “ Cikgu Razlan pulak duduk berdekatan mereka. Nik Mustafa memberikan senyuman.


“ Sama-sama. Tak boleh lama ni. Lepas Asar nak bertolak .” Kata Nik Mustafa mesra. Baginya Cikgu Razlan seorang guru yang berkarisma. Walaupun mereka hampir sebaya , dia tak nafikan, Cikgu Razlan kelihatan muda sedikit daripada umurnya .


“ Saya ke dapur sebentar ya! “ Kata Cikgu Razlan meninggalkan Nazarul menemani ibu bapa Erina.


Seawal tadi, Cikgu Razlan macam tidak percaya Erina sudi datang bersama ibu bapanya. Gadis itu seperti selalu, mampu mencuri pandang sesiapa pun dengan penampilannya. Kali ini, dia sungguh ayu dengan baju kurung kain kosong warna jingga dan tudung bercorak bunga kecil.


“ Cikgu … jom lah kat luar. Tinggal kan jer pinggan tu dalam sinki.” Kata Fatin Najwa mengajak Erina ke ruang tamu.


“ Fatin pergi dulu. Nanti cikgu pergi. Sikit jer ni. “ Sambung Erina dan menyambung kerjanya. Fatin bergerak ke ruang tamu.


“ Erina ! “ Suara Cikgu Razlan kedengaran di belakangnya membuatkan Erina sedikit terkejut . Erina menoleh. Renungan mereka bersatu . Erina dan Cikgu Razlan masing-masing dilanda debaran .


“ Cikgu Lan! Saya dah nak siap ni.” Ujar Erina yang mula rasa gundah. Macam mana ni. Aku rasa macam ‘gabra’ la berdepan dengan ‘pakcik’ ni. Aduhai !! hati, tolonglah kuat semangat ! .


“ Rin ! Jangan susah-susah . Tinggal jer. “ Jujur Cikgu Razlan memberitahu. Namun, jauh di sudut hati, dia sungguh tertawan melihat gadis itu sedang berada dalam dapurnya membuat kerja-kerja biasa seorang perempuan . Bermakna , Erina bukan lah anak manja yang tak tahu buat kerja langsung. Dia Nampak tak kekok mencuci pinggan mangkuk dan mengelap gelas yang telah dicuci .


“ Cikgu Lan ! Saya dah siap , saya kat luar dulu ya ! “Ujar Erina setelah melihat Cikgu Razlan begitu lama merenung ke arahnya. Dia menjadi tidak sedap. Nanti apa pula kata tetamu kat luar . Fatin menjengah tiba-tiba, sebelum Erina bergerak keluar.


“ Papa ! Cikgu ! Naper ni? Senyap jer? Sembang aper ?” Soalan Fatin yang berbau soal-selidik itu telah diagak oleh Erina. Fatin seolah-olah tahu ada sesuatu antara mereka. Ya Tuhan ! Berilah aku tanda, apa kah aku dan Cikgu Lan mempunyai rasa yang sama. Renungan dia tadi, seperti nak memberitahu sesuatu, tapi., aku tak pasti ! .Erina bermain-main dengan perasaan sendiri.


“ Cikgu dah habis bersembang Fatin. Nak keluar dah ni.” Cepat sahaja Erina menepis syak wasangka Fatin. Cikgu Razlan pula kelihatan mati akal. Hilang punca diterjah tiba-tiba oleh anak gadisnya.


“Jom cikgu ! “ Ajak Fatin . Lengan Erina dipaut mesra. Cikgu Razlan tersenyum . Fatin dan Erina Nampak serasi benar. Cikgu Razlan juga mengekori mereka berdua.


“Lama Rin kat dapur ?” Nik Faridah menegur selepas gadis itu melabuhkan punggung di sebelahnya.


Diikuti Cikgu Razlan , yang kini duduk berhadapan dengan Nik Mustafa. Tanpa Erina sedar, Nazarul sedang memerhatikan dia dan Cikgu Razlan dengan pandangan yang aneh. Keluar dari dapur bertiga ! anak dan bapa, apa sebenarnya yang terjadi antara Erina, Cikgu Lan dan Fatin. Nazarul diasak rasa ingin tahu. Mesra benar Fatin dengan Erina , begitu juga kemesraan dan pandangan antara Erina dan Cikgu Lan. Ishh ! Tak mungkin. Cikgu Lan seperti seorang bapa kepada Erina. Mana mungkin . Hati Nazarul berdetik seorang diri.


“ Ha ahh. Mama , Rin tolong cuci pinggan tadi. Sekali dengan pinggan makan kita .” Erina menjawab jujur. Sememangnya dia terlebih rajin tadi kerana mencuci semua pinggan kotor yang terbiar dalam sinki. Tanpa dia sedar kerja-kerja tangannya itu sedang diperhatikan oleh ‘pakcik koop’ hingga dia dilanda debaran yang kuat .


“ Jom lah, papa rasa baik kita bergerak dulu.” Kata Nik Mustafa pula. Mengukir senyuman kepada tuan rumah .


“ Uncle balik terus lepas ni?” Ramah Nazarul berbahasa.


Senang benar dengan Nik Mustafa yang menerima baik dia dan Erina berkawan. Tadi, sepeninggalan Erina ke dapur , Nik Mustafa sempat berpesan agar Nazarul membantu anak gadisnya di sini. Lagi pun, mereka juga satu negeri . Nik Mustafa nampaknya suka dengan jejaka yang berbudi bahasa itu. Nazarul Nampak berwawasan dan pandai ambil hati orang tua.


“ Ya lah. Uncle tak biasa sangat jalan malam-malam. Baik turun awal .” Kata Nik Mustafa lanjut.


“ Untie pun tak suka jalan malam Rul. Kalau boleh biar sampai awal sikit. Esok pun kami kerja. Malas nak ambil cuti. “ Nik Faridah pula menyambung. Dia juga seperti Nik Mustafa . Berkenan sangat dengan jejaka Kelantan yang sorang ni.


“ Terima kasih lah, cikgu Lan . “ Ujar Nik Mustafa yang sudah bangun untuk ke pintu . Mereka bersalaman. Begitu juga Nazarul . Ramai tetamu belum pulang , tetapi mereka terpaksa pulang awal memandangkan Nik Mustafa akan menyambung perjalanan jauh.


“ Sama-sama. Terima kasih lah, sebab meluangkan masa petang ni. “ Cikgu Razlan berbahasa.


Nik Mustafa mengangguk bersama senyuman . Cikgu Razlan Memandang wajah Erina sekilas. Kemudian memandang wajah Nik Faridah sambil tersenyum sebagai tanda terima kasih dengan kehadiran mereka .


Erina dan Nik Faridah juga bersalaman dengan Fatin dan Cikgu Laila berserta beberapa tetamu lain. Kelihatan mereka menerima baik kunjungan ibu bapa Erina walaupun sekejap.


“ Rin ! Nazarul tu rapat dengan Rin ker ?” Soal Nik Faridah dalam kereta . Erina terdiam sejenak sebelum menjawab.


“ Rapat macam mana mama! Biasa jer . Sama macam Rin kawan dengan cikgu-cikgu lain.” Kata Erina lagi.


“ Dia tu bujang lagi kan?”


“ Ha ahh… naper mama?”


“ Handsome lah. Dah ada orang ker ?”


“ Mama ni? Setahu Rin , dia ‘single’ lagi ma. Mama suka sangat naper?”


“ Rin tak faham ker ? Mama awak tu suka nak buat menantu lah tu. Dia suka sangat kalau Rin kahwin dengan orang Kelantan. Nak dekat-dekat duduk kampung . Tak macam Fazli, kahwin orang luar .” Nik Mustafa menambah dengan ketawa pendek.


“Ishh… mama ni . Ke situ pulak. Rin dengan Nazarul tak der apa-apa . Kami kawan jer . “ Kata Erina lagi.

“ Apa salahnya kalau ada apa-apa . Kan bang ?” Nik Faridah menyambung .


“ Tak nak lah. Dia baik , tapi ada cikgu sekolah Rin, nama Nisya dah ‘booking’ dia bertahun-tahun ma.” Erina memberitahu sambil tersenyum .


“Hah ? Bertahun-tahun? Macam maner tu Rin?”


“ Entah la. Nisya dah lama tunggu Nazarul. Satu bilik guru tahu, tapi Nazarul tu macam tak layan sangat .” Kata Erina lagi.


“ Maknanya , Nazarul tu nak tunggu orang lain lah tu.”


“ Tak tahu lah ma. Malas lah nak sebuk hal orang “ Erina menyambung ..


“ Cikgu Razlan ? “ Tanya Nik faridah lagi.


“Kenapa dia?”


“ Tak nak kahwin lain ker ?Kan dah lama duda.”


“Ishh… mana lah Rin tahu. Tapi, Cikgu Lan tu ‘smart’ kan mama. Kahwin dengan anak dara pun boleh lagi.” Erina sengaja mengusik Nik Faridah .


“ Haa…. Tak boleh. Anak dara kena kawin dengan anak teruna macam Nazarul tu. “ Nik Faridah pulak berkias.


Bimbang anak gadisnya jatuh hati pada Cikgu Lan. Dia perasan tadi, Erina dan Cikgu Lan kalau sama-sama pandang tu, lain macam jer. Macam ada pertalian halus yang belum terbongkar . Ada rahsia yang tersembunyi. Tapi tak mungkin Erina suka lelaki tua ! Hatinya berbisik sendiri.


“ Dah sampai. Jom ! Nak masuk solat . Kita bersiap lah.” Kata Nik Mustafa menoktahkan perbualan ibu dan anak itu. Mereka masuk ke dalam rumah. Menunaikan kewajipan pada yang Esa. Selepas Asar , Nik Mustafa dan Nik Faridah berangkat pulang .


“ Hello ! Waalaikumussalam ! “ Erina menyahut panggilan telefon bimbitnya.


“ Mereka dah balik?” Suara di hujung talian bergema lagi.


“ Baru lepas tadi.Naper awak?”


“ Kat rumah Cikgu Lan tadi, awak Nampak cantik sangat ! “


“ Awak ni, kenapa tiba-tiba puji saya ni. Semalam saya tak cantik ker?” Erina berjenaka kembali. Cuba menceriakan suasana .


Erina melabuhkan punggung atas sofa. Membetulkan ‘handphone’ yang dipegang .


“ Saya nak tanya Rin. Da lama saya nak tanya . Rin jawab dengan jujur boleh tak?” Suara di hujung talian kedengaran lagi.


“ Lain macam jer ? Awak nak tanya aper?” Hati Erina dilanda debar.



Friday, December 18, 2009

From Kelantan With Love 11

”Waalaikumussalam!” Suara Erina menyambut panggilan .


” Rin, awak buat aper?” Suara Nazarul kedengaran lagi.


” Buat bodoh jer wak !!! ” Ujar Erina separuh berlucu. Terhambur tawa Nazarul di sebelah sana.


" Tak ganggu awak ker ni ?" Soal Nazarul kembali.


” Tak ada lah. Saya belum tidur lagi . Rul, SMS semalam, tak sempat balas lah.” Erina besuara lagi.

Mengharapkan Nazarul tidak usul lebih lanjut tentang dia dan Cikgu Razlan .


” Hurmmm.... jadi apa sebenarnya yang berlaku ? ” Tanya Nazarul


” Saya dengan Cikgu Lan tu, macam saya kawan dengan awak juga. Tak tahu macam mana awak kata , saya rapat dengan dia. Saya rasa biasa jer.” Sambung Erina.


” Bukan pasal awak dengan Cikgu Lan . Pasal tu, saya dah faham lah . Tak kan lah awak suka dengan Cikgu Lan yang sebaya bapa awak tu kan?? Saya fikir-fikir semula, saya rasa saya yang salah faham . Awak rapat dengan Cikgu Lan tu sebab awak dan dia pun sama-sama guru BM kan. Macam saya dan Nisya. Orang kata kami macam teman istimewa sebab selalu bersama tapi kami selalu bersama sebab tugas jer. Saya dan Nisya tak ada apa-apa hubungan Rin ! ” Panjang Nazarul berujar.


Kali ini memberi pelbagai makna . Erina hairan, kenapa Nazarul nak umumkan dia dan Nisya tak ada hubungan ! Kalau ada pun, biarlah!


” Rul !! ” Panggil Erina lembut .


” Hurmm!! ” . Nazarul sabar menanti. Diam seketika memberi ruang gadis itu berkata-kata.


Sebenarnya Erina berkira-kira hendak bagitau Nazarul, dia tak pernah anggap Cikgu Razlan itu seperti seorang bapa. Cikgu Razlan tu, istimewa di mata Erina . Tapi kalimah itu tak mampu diluahkan saat ini. Nanti lah ! Suatu hari dia akan beritahu Nazarul.


” Awak dah tahu ker pasal Nisya marah saya kat sekolah hari ni?” Soal Erina selepas beberapa detik menyepi.

” Sebab ni lah saya ’call’ awak , Rin. Saya dah tahu . Saya singgah di sekolah tadi lepas balik dari PPD. Saya simpati Rin. Saya tahu awak tak sengaja. Jangan ambil hati dengan Nisya. Anggap jer semua ni asam-garam dunia pendidik. Nazarul menyambung.


” Rul. Awak rasa saya tak layak jadi cikgu ker ?” Tanya Erina.


” Hishh....tak ada lah. Jangan fikir banyak-banyak . Kesilapan yang awak buat tadi, biasa berlaku pada cikgu lain jugak. Kita kan manusia biasa. Lain kali, kita akan lebih hati-hati . Betul tak?” Nazarul memujuk lagi. .


Thanks Rul. Saya rasa lega sikit. Mujur ada kawan macam awak. ” Ucap Erina tenang.


” Kawan jer?” Tanya Nazarul.


” Apa awak cakap. Tak jelas.” Erina berpura-pura, walaupun dia tahu Nazarul sedang menduga hatinya. Tidak tahu apa jawapan yang patut diberi .


” Tak lah... saya cakap, kita kan kawan, apa salahnya,” Nazarul membetulkan ayatnya kerana tidak mahu gadis itu terkejut . Tidak berani menyatakan perasaannya lagi. Nanti lah. Suatu hari, dia akan meluahkan rasa hatinya pada gadis Kelantan itu. Tak ke mana Erina ! Fikir Nazarul. Balik Kelantan pun, dia tetap akan jumpa gadis itu.


” OK lah Rul. Ngantuk ahhh....Kita sambung lain kali ya!! ” Ujar Erina.


” Okay lah. Assalamualaikum !!. ” Nazarul mengakhirkan ayatnya .


Erina menjawab salam dan mematikan talian. Dia harap hari-hari mendatang akan menjadikan dirinya lebih bersemangat . Ada satu hal lagi yang dia perlu bagi tau Jiha. Ya ! Kad jemputan hari jadi Fatin anak Cikgu Razlan hari ahad nanti. Maknanya lusa. Esok la cerita dengan Jiha!. Sekilas melihat jam dinding. Dekat 12.30 malam. Erina menutup suis lampu, dan mampir ke atas katil .


” Rin !! Kau dah bangun ? ” Kedengaran suara Najiha di luar pintu bilik seiring dengan ketukan kecil. Apa hal Jiha ni! Baru pukul 6.30 , selalu dia bangun lambat jugak. Erina bersuara sendiri, sambil bangun ke pintu bilik.


” Naper Jiha ! Aku ingat nak sambung tidur la. Ngantok ! ” Ujar Erina memandang muka Jiha.


” Malam tadi, kau masuk awal kan. Mak Su Ida fon aku lewat malam dah, ajak aku balik Ipoh pagi ni pukul 7 . Sepupu aku yang kerja kat KL tu, nak kena risik hari ni. Aku ingat nak ikut Mak Su aku balik jugak lah. Esok petang aku balik sini. Boleh ekk??” Beritahu Najiha lagi.


” Alaaa... kau tak yah la balik Jiha. Bukan orang nak merisik kau pun. Sepupu kau yang nak kena risik kan. Ni ha... ada kad jemputan untuk kau esok. ” Kata Erina sambil keluar dari bilik . Dia dan Najiha kini sama-sama duduk di ruang tamu.


” Kad aper ni ?” Najiha mengomel selepas mengambil sampul kecil dari Erina.


” ’Besday’ anak Cikgu Lan rupanya, esok . Hurmmm. Tak dapat lah. Nak balik jugak. Dah rindu ngan orang kampung. Jom lah, balik kampung aku. Mak aku tu selalu tanya pasal kau. Dah rindu nak jumpa kau. ” Sambung Najiga lagi.


” Eh ! Tak nak lah. Rasa malas nak jalan jauh la. Lagi pun, silap-silap haribulan, dengan aku-aku sekali kena risik pulak nanti. Kirim salam dengan mak kau ya! ” Gurau Erina berlucu. Najiha juga tersenyum.


” Kalau kau malas tak apa lah. Rehat kat rumah jer la.Kemas rumah ni, kemas lah bilik aku sekali.” Najiha sekali lagi berlucu. Erina kali ini sudah menjegilkan mata. Najiha hanya ketawa lepas.


” Pergi jer sorang Rin ! Bawa kereta aku. Kau kan boleh ’drive’ , kereta jer belum ada .” Tambah Najiha.

” Tak kan aku nak pergi sorang-sorang. Mati kutu la. ” Ujar Erina lagi.


” Susah sangat. Ajak jer Nazarul teman kan kau. Mesti dia pun pergi esok.” Kata Najiha mengusik Erina. Erina mencebik. Najiha senyum melebar. Erina cukup tak suka kalau Najiha menggiat dia dengan Nazarul. Kalau dengan ’pakcik koop’ tu, senyum sampai ke telinga.


” Tak apa lah. Aku pun tak nak pergi jugak lah. Aku rehat kat rumah jer, nak ’marking’ kerja budak . ” Kata Erina.


” Hurmm.... OK lah, aku nak bersiap . ” Najiha meminta diri dan masuk ke bilik.


Jam 7 , kereta Mak Su Ida tersadai depan rumah Erina dan Najiha kat Taman Intan. Najiha sudah pun bersedia untuk bergerak dalam perjalanan yang tak direncana itu.


” Rin. Tak per ker ni, tinggal sorang-sorang ni. Kalau ikut kami kan best !” Suara Mak Su Ida kedengaran mesra.


” Tak per Mak Su, Rin bukan tak biasa duduk sorang ! OK la. Selamat Jalan.” Ucap Erina selepas bersalaman dengan Mak Su Ida dan Najiha. Kereta bergerak meninggalkan Taman Intan. Erina masuk semula ke dalam rumah . Dia memandang muka jam dinding rumahnya. Awal lagi, bisik Erina. Sambung tidur lah! .


Jam menunjukkan pukul 11 .30 pagi ketika Nik Mustafa dan Nik Faridah sampai di pekan Gerik. Mereka singgah di Petronas sebelum meneruskan perjalanan ke Taman Intan. Sengaja tidak menelefon Erina menyatakan kedatangan mereka berdua . Niat mereka hendak buat kejutan pada anak gadis kesayangan yang sudah lama tak balik kampung .


” Abang, betul ker jalan ni? Macam dah jauh ni dari tempat kita datang dulu. ” Suara Nik Faridah memecah sepi.


” Haa.... ni dah sampai kat sekolah tempat Erina mengajar ni.” Ujar Nik Mustafa lanjut .


” Berhenti dulu lah. Tanya orang. Tuu, nampak ada kereta nak keluar ! ” Kata Nik Faridah lagi.


Sebuah kereta yang baru keluar dari simpang pintu pagar sekolah kebetulan berhenti . Pemandunya sedang bercakap dengan ’guard’ sekolah sebelum masuk semula dalam kereta. Ketika itu Nik Mustafa telah turun dan memberi isyarat tangan agar pemandu itu berhenti seketika .


” Assalamualaikum ! ”

” Waalaikumussalam! ...Nampak macam bukan orang sini. Nak ke mana?” Ramah pemandu itu menegur. Nik Mustafa senyum sebagai tanda hormat.


” Saya baru sampai dari Kelantan. Nak pergi rumah anak kat Taman Intan. Tapi, macam dah ingat-ingat lupa lah jalan . Maklumlah baru sekali datang .” Tambah Nik Mustafa lagi.


” Saya pun nak balik ke pekan ni. Kat Taman Desa Kasih . Mari saya tunjukkan jalan. Ikut kereta saya lah. Rumah mana? ” Tanya pemandu itu lagi.


” Ni alamatnya. ”


” Ohh.... saya kenal cikgu ni, dia pun mengajar di sini. Kami satu sekolah lah ni.”


” Nasib baik saya jumpa cikgu kat sini. Kalau tak , lambat jugak nak cari rumah ni. Saya saja tak nak bagitau Erina, nak bagi kejutan. ” Ujar Nik Mustafa sambil ketawa kecil. Guru itu juga melebarkan senyuman.


Kereta bergerak dari Sek.Men. Keb. Sultan Idris Shah II, ke pekan Gerik.Kemudian masuk ke simpang Taman Intan.Erina yang sedang menyapu halaman rumah terkejut melihat sebuah kereta yang cukup dia kenal sedang berhenti di hadapan rumahnya.


” Papa !! ” Erina tanpa sedetik membiarkan masa berlalu, terus turun mendapatkan Nik Mustafa. Memeluk Nik Mustafa yang sekian lama dirinduinya.


” Rin rindu sangat . Kenapa tak cakap nak datang ?” Ujar Erina lagi.


" Papa nak buat kejutan kat Rin. Mama dan papa dah rindu sangat nak jumpa Rin !" Nik Mustafa menjawab. Memandang muka isterinya yang senyum tak habis-habis.


” Ni yang mama ’jeles’ ni .... asyik ingat papa dia jer. Mama ni ??” Nik Faridah menyapa. Erina senyum.

Kemudian bergerak ke arah Nik Faridah . Memeluk ibu tercinta. Nik Faridah memang sudah maklum tabiat Erina. ’Anak mas papa’ , jolokan yang diberi oleh Nik Fazli, abangnya. Erina dari kecil lebih manja dengan Nik Mustafa berbanding Nik Faridah .


” Dah lah tu, mujur kami jumpa cikgu sekolah Rin. Kami sesat tadi.” Ujar Nik Faridah setelah melihat pemandu kereta Honda Civic baru , warna silver itu memandang dengan senyuman ke arah mereka. Erina memandang , tidak sedar ada seseorang yang begitu asyik memerhati pertemuan itu. Aduhai ! macam mana pulak dia boleh ada kat sini !


” Cikgu Lan? Macam mana boleh jumpa mama dan papa?” Erina memulakan bicara selepas semua tetamu sudah duduk di ruang tamu. Tadi, Nik Mustafa berkeras mengajak Cikgu Razlan masuk sebagai tanda terima kasih mereka.


” Saya dari sekolah sekejap. Ada urusan dengan ’guard’ pagi tadi. Lepas tu jumpa mereka. ” Beritahu Cikgu Razlan.


” Minum lah cikgu ! Air bujang ! ” Nik Mustafa menyampuk .


” Buat susah-susah jer . Sila lah minum sekali. ” Cikgu Razlan pula menambah. Tidak lekang memberikan senyuman kepada Erina dan ibu bapanya.


” Jiha mana , Tak nampak pun ?” Nik Faridah bertanya sambil melihat ke arah bilik Najiha.


” Balik Ipoh mama. Ada hal sikit. Petang esok dia balik lah . ” Beritahu Erina dan tidak menceritakan tujuan sebenar Najiha pulang secara tiba-tiba.


” Saya ingat saya nak minta diri dulu lah. Petang esok ada jamuan ringan kat rumah, jemput lah datang sekali dengan Erina. ” Cikgu Razlan berujar sebelum meminta diri untuk pulang.


” InsyaAllah, kami datang! ” Ramah Nik Mustafa menjawab.


” Papa dan mama duduk kejap. Rin hantar Cikgu Lan kat luar . ” Ujar Erina mesra . Nik Mustafa dan Nik Faridah hanya mengangguk bersama senyuman.


” Cikgu Lan. Terima kasih sebab hantar mama dan papa tadi. Buat susah-susah jer . ” Erina bersuara. Mereka mampir ke arah kereta Honda Cikgu Razlan.


” Sama-sama ! . Perkara kecil jer. ” Cikgu Razlan senyum . Memandang muka Erina. Tiba-tiba hati Erina berdebar-debar. Erina tunduk seketika. Kemudian memandang semula ke depan seperti mengawal perasaan sendiri.


Cikgu Razlan juga tidak percaya dia akan bertemu keluarga Erina hari ini. Bila diberi kertas alamat rumah tadi, dia macam tak percaya melihat nama Nik Erina tertera. Sesampainya mereka di Taman Intan, dia sudah terpaku melihat anak gadis itu begitu manja dengan Nik Mustafa. Erina kelihatan seperti anak remaja dengan sehelai seluar ’jeans’ Lady Like . Perasaannya bergetar setiap kali Erina melemparkan senyuman.


” Rin !! ” Suara Nik Faridah memecahkan lamunan Erina dan Cikgu Razlan. Tidak sedar telah beberapa detik mereka kehilangan bicara. Hanya saling berpandangan dengan sekilas senyuman yang hanya dimengertikan oleh hati dan perasaan.


” Rin datang lah ni mama ! ” Erina menjawab sambil menoleh ke arah Nik Faridah di muka pintu rumah .

” Saya minta diri . Jangan lupa esok datang rumah. Fatin berharap sangat Erina datang . ” Ujar Cikgu Razlan sebelum masuk dalam kereta.


” Rin ! ” Suara Nik Faridah kedengaran lagi. Erina berpusing . Masuk dalam rumah. Ishh ! Mama ni, tak bagi muka langsung , hati kecil Erina berdetik.


Sedapnya mama masak. Dah lama tak makan masakan mama.” Ujar Erina ketika sedang menikmati makan malam di rumah. Seharian Nik Faridah memasak makanan kegemaran anaknya. Erina pula tak habis-habis bercerita itu dan ini dengan Nik Mustafa di ruang tamu. Sesekali Nik Faridah turut serta, dan sesekali Erina juga membantu dia di dapur. Rugi la, Jiha tak ada ! Hati Erina bersuara.


” Tu la.... awak tu Rin, bukan tau nak balik KB , kalau hujung minggu . ” Kata Nik Faridah lagi.

” Hurmmm.... banyak kerja mama ! ” Erina membela diri.


” Kalau Rin nak, papa boleh belikan kereta .Senang nak bergerak . ” Kata Nik Mustafa pula.


” Tak nak lah pa. Nanti lah. Rin suka naik dengan Jiha. Ada orang tolong bawak , ada orang hantar dan pergi sekolah .Kan best ! ” Kata Erina dengan manja.


” Tengok lah , anak manja papa ! ” Nik Faridah mengomel lagi. Serentak ketawa meletus.


” Cikgu Razlan tadi umur berapa Rin? ” Nik Faridah pula bertanya sambil menambah lauk dalam pinggan .


” Muda lagi mama !! 47 . ”


” Muda aper nyer . Dah nak senja macam papa dah tu! ” Kata Nik Faridah .


”Muda dari papa kan ? Kan papa?” Erina menyambung lagi melihat muka Nik Faridah berubah warna.


” Dia nampak baik dengan Rin! ” Giliran Nik Mustafa pula bersuara.


” Mama, papa, kami satu sekolah kan. Cikgu Lan tu, duda anak 3 . Dia memang baik pun. Dia guru kanan kat sekolah Rin. Dia banyak bagi unjuk ajar kat sekolah. Dia pun ajar BM macam Rin jugak. Guru Kanan Bahasa. ” Erina memberi penerangan . Terasa Nik Faridah mengesyaki sesuatu. Dapat kah mama merasai perasaan ini ! Hati Erina bersuara .


Papa ! Esok kita pergi rumah Cikgu Lan nak tak? Anak dia Fatin, tingkatan 4 , baik sangat dengan Rin. Tak sedap pulak, kalau tak pergi. Orang dah jemput kan. ” Erina bersuara kembali selepas beberapa minit menyambung makan.


” Macam dah lama kenal jer , dengan anak sekali dah rapat.” Nik Faridah pula mengomel. Terasa mencium kelainan pada Erina selepas pertemuan Erina dan Razlan tengah hari tadi . Bahaya juga ni ! Sorang duda ! Sorang anak dara ! Tak mungkin ! Hati Nik Faridah bersuara kembali.


” Tengok lah nanti . ” Nik Mustafa bersuara tenang.


” Mari teman mama kat dapur ! ” Nik Faridah mengajak selepas mereka selesai makan. Nik Mustafa bergerak ke ruang tamu .


" Rin ! Mama nak tanya sikit boleh ?"


" Mama ni, tak kan tak boleh . Naper ma?"


Wednesday, December 16, 2009

From Kelantan With Love 10

” Nak jumpa cikgu sekejap boleh?” Fatin Najwa yang masuk ke bilik guru waktu rehat itu sungguh gembira dapat bertemu Erina.


” Boleh. Fatin baru rehat ker? Dah makan?” Tanya Erina lagi. Menunjukkan rasa prihatin.


” Dah. Nak bagi ni. ” Kata Fatin Najwa dan menyuakan sekeping kad dalam sampul putil bersaiz ¼ kertas A4 .


” Sampul apa ni ? ”


” Cikgu buka lah nanti !! . Yang ni untuk Cikgu Jiha. Jumpa lagi. ” Ucap Fatin sebelum bergegas turun bersama rakannya. Erina hanya tersenyum melihat gelagat pelajar tingkatan 4 itu. Anak bongsu Cikgu Razlan itu, sungguh manis dan pandai mengambil hati.


Erina buka sampul yang mengandungi sekeping kad . Ada namanya tertera pada kad itu . Dia membaca dalam hati. Hurm... macam mana ni? Kena bagi tau Jiha ni. Fikir Erina sendiri. Nanti lah balik rumah baru bincang.


Erina dan Najiha baru masuk kelas masing-masing selepas rehat tadi. Hari itu, Erina mengajar bahagian Komponen Sastera dalam subjek BM. Pelajar diminta mencari latar dan gaya bahasa bagi cerpen Anak Bumi Tercinta. Erina memantau kerja pelajar bagi setiap kumpulan yang telah ditetapkan.


Dia maju ke meja guru . Duduk sebentar mengingatkan peristiwa malam tadi . SMS terakhir daripada Nazarul tidak dibalas. Biarlah apa anggapan guru lelaki itu nanti. Dia tidak kisah. Dia sebenarnya tidak tahu apa maksud sebenar Nazarul . Lelaki itu seperti berteka-teki , kadang-kadang tindakannya tidak jelas.


Najiha pula, telah membuat kesimpulan guru muda itu cemburu kerana Erina kelihatan lebih mesra dengan Cikgu Razlan bukannya Nazarul. Sedangkan Cikgu Razlan lebih sesuai dianggap bapa kepadanya. Sejauh hal itu, Nazarul tak patut rasa cemburu, kerana dia bukannya siapa-siapa dalam hidup Erina.


Tapi, mungkin juga tekaan Najiha silap. Mungkin juga lelaki itu sekadar ambil tahu sebagai seorang rakan. Apa salahnya. Erina pusing! Tidak tahu apa mahu dikatakan kalau bertemu Nazarul. Perlu kah Nazarul tahu insiden yang berlaku dekat KFC dulu.


Erina masih ingat ayat-ayat yang tertera pada skrin handsetnya.


”Rin, saya nampak awak baik dengan Cikgu Lan,

ada apa- apa ker yang saya tak tahu?”


Erina tidak mahu panjangkan kisah pada malam itu. Dia tidak membalas SMS terakhir lelaki itu. Tidak tahu apa jawapan yang boleh menutup kemusykilan guru muda itu.


” Cikgu ! Kami dah siap. Boleh hantar sekarang?” Suara ketua kelas mengetuk lamunan Erina . Dia senyum, berdiri dan bergerak kepada kumpulan hadapan.


”Dah siap, mari cikgu semak dulu. ” Pinta Erina. Ralit dia membaca secara kasar apa yang tertulis dalam buku nota itu. Nampak semua betul.


”Baiklah. Semua boleh hantar. Kita ada 5 minit lagi. Sila semak sekali lagi dan boleh hantar kat depan. Jangan lupa tulis bahagian indeks untuk tajuk hari ini ! ” Erina memberi arahan terakhir sebelum kelas bersurai.


Laungan terima kasih cikgu bergema di serata kelas. Masa menunjukkan 12.30 tengah hari. Tinggal satu masa lagi, sebelum sesi petang mengambil alih waktu persekolahan. Erina kembali ke bilik guru.


” Jom makan! Lapar ! ” Najiha mendekati Erina yang sedang menyemak buku pelajarnya.


” Tadi kan dah makan. Tangki kau besar sangat ker?”


” Jom la. Lapar ni.” Gesa Najiha lagi. Erina bangun juga akhirnya menuju ke kantin yang mula dibanjiri guru sesi petang.


” Kau tak nak makan ker?” Tanya Najiha lanjut.


” Kenyang lagi. Makan kat rumah lah. ” Erina menjawab.


Mereka melabuhkan punggung bersama beberapa orang guru sesi petang.


Nisya yang baru habis kelas, turun ke kantin kerana mencari Erina .


”Erina ! Kalau guru sandaran tu, buat cara guru sandaran. Ingat sikit tugas awak. Kenapa awak tak masuk kelas ganti tadi ?” Suara tinggi Nisya memancing pandangan beberapa orang guru.


”Kelas ganti mana ? Bila?” Erina bersoal tidak faham. Sumpah! Dia langsung tak tahu ada memo kelas ganti. Tidak perasan sehelai memo terselit di bawah buku pelajar.


” Tadi. Masa akhir di kelas 4K1 , 12.30-1.05 .Saya mengajar di kelas 4K2 . Kelas tu bising .Pelajar keluar masuk tanpa guru. Awak tak bertanggungjawab. ” Ujar Nisya lagi. Bersama renungan tajam.


” Saya minta maaf Nisya . Saya akan ’check’ balik kat bilik guru kanan . ” Ujar Erina jujur dan dengan rendah hati.


Hatinya tiba-tiba kecut dimarahi secara ’direct’ di kantin. Nisya memang tak tahu jaga air muka orang. Muka Erina bertukar wajah. Merah padam mukanya ketika itu. Tak sangka dia akan leka dalam tugasnya. Pasti ! Nisya akan bawa kes ni ke atas . Habislah ! .


Najiha masih menunggu di bilik guru. Dia menanda buku pelajar sementara menunggu Erina selesai kes di bilik guru kanan.


Erina pulak, sebaik sahaja menyemak jadual kelas guru ganti pada hari itu, dia sungguh terkejut. Memang kebenaran berpihak pada Nisya! .


” Cikgu Lan. Saya dah cakap. Guru sandaran ni tak boleh bagi muka. Sekadar bidang terjun jadi cikgu ! Bukan nak mengajar sangat, nak cari ’glamer’jer kot. Ingat senang ker jadi cikgu . Hari ni, awak tak masuk kelas ganti, esok-esok kelas sendiri pun awak tinggalkan. Saya tak sangka awak jenis yang tak bertanggungjawab Erina. ” Nisya menghamburkan kata-kata yang bersifat memuaskan hatinya dan berbau ’balas dendam’ kepada Erina.


Sementara peluang ada, Nisya menggunakan sungguh-sungguh. Tidak ada setitik rasa simpati Nisya pada Erina, walaupun itu kesalahan pertama yang dibuat secara tidak sengaja.


Erina masih lagi menunduk. Rasa kekesalan menebal di wajahnya. Tambahan lagi, Erina dimarahi di hadapan Cikgu Razlan. Nisya memang tak patut. Mujur lah, tadi, Tn. Hj. Nazman, Penolong Kanan sekolah, tidak panjangkan kes ini. Dia menasihati Erina agar lebih waspada dalam tugasnya. Lebih peka dan bertanggungjawab. Erina akur kesalahannya, dan menerima baik teguran Tn. Hj. Nazman. Tapi, Nisya lain!


Dia memarahi Erina macam dia pengetua sekolah. Tn. Hj. Nazman keluar 10 minit tadi meminta Cikgu Razlan menyelesaikan kes ini kerana baginya ia kesalahan pertama Erina. Lagi pun , kebetulan, GSTT itu di bawah bidang Guru Kanan Bahasa.


” Nisya! Cukup lah tu. Saya rasa Erina pun dah sedar kesilapannya. Dia pun masih baru kan. Dia tak sengaja dan tidak berniat tak masuk kelas. Apa kata kali ini , kita bagi peluang Erina belajar dari kesilapannya. ” Cikgu Razlan mengatur ayat-ayat dengan tenang. Dia juga nampak Nisya terlalu emosional sebentar tadi. Tidak tahu kenapa, mungkin gadis itu ada masalah lain dan Erina terkena tempias kemarahannya.


” Baiklah. Saya pun bukan nak tunjuk pandai Cikgu Lan. Saya hanya nak jadi cikgu yang baik dan mengharapkan Erina juga begitu. Saya minta diri.” Kata Nisya dan berlalu tanpa kata.


” Rin !! ” Lembut Cikgu Lan memanggil Erina. Perasaan gadis itu tiba-tiba bergetar hebat. Terasa air matanya hendak jatuh. Kalau lah papa ada di sini, sudah pasti dia akan menagis di bahu papanya kerana Erina anak maja Nik Mustafa.


” Maafkan saya! Erina, awak tak apa-apa ker. Jangan ambil hati sangat dengan Nisya. Dia nampak macam tu, tapi hatinya baik. Dia cikgu yang tegas sebenarnya. ” Tutur Cikgu Razlan lagi.


Erina masih belum angkat muka. Kali ini dia pasti, empangan matanya sudah pecah. Perlahan-lahan dia mengumpul kekuatan . Tidak mahu nampak lemah di hadapan Cikgu Razlan. Dia sedih dikatakan tidak bertanggungjawab sedangkan dia benar-benar tak sedar ada memo kelas ganti atas mejanya. Apa salahnya, kalau Nisya bercakap dengan lebih sopan dan lembut, mungkin dia tidak akan rasa sebegini malu.


” Saya minta maaf . Saya akan lebih berhati-hati lain kali. ” Erina bersuara tersekat-sekat. Macam mana aku boleh kantoi ni, siap tangkap nangis lagi depan ’pakcik’ ni. Aduhai !!..


” Rin. Awak menangis ker? Jangan ambil hati sangat . Mana-mana guru pernah buat kesilapan macam awak tadi. Tak bermakna mereka tak boleh jadi guru. Itu hanya kesilapan yang kita tak sengaja. ” Lembut Cikgu Razlan memberi motivasi . Membuai-buai perasaan Erina yang sudah pun bermusim bunga. Wahai hati, berhenti lah engkau bergetar. Jangan lah Cikgu Razlan perasan apa-apa. Erina berbisik sendiri.


” Saya minta diri. Jiha tunggu kat bilik guru.” Erina menyambung dan bergerak keluar selepas Cikgu Razlan mengangguk bersama senyuman.


Razlan memandang sehingga gadis itu hilang . Hatinya bergetar kuat. Kenapa perasaan ini begitu lain. Lain sekali. Apa yang berlaku sebenarnya. Apakah hanya aku yang merasai semua ini atau Erina juga begitu? Hati Razlan berbisik .


” Rin ! Lamanya. Kau buat apa kat dalam tu, Nisya dah ’blah’ aku nampak tadi. ” Najiha bersuara setelah melihat Erina sampai. Nampak matanya bekas menangis walaupun tidak berapa jelas.


” Jom balik. Aku ’story’ kat rumah.” Erina menjawab . Mereka bergegas pulang. Najiha tidak memaksa Erina bercerita bila gadis itu tidak keluar bilik sepetang selepas kes tak masuk kelas ganti di sekolah tadi. Najiha sabar menanti waktu yang sesuai untuk bersembang.


Erina baru selesai solat Isyak, berdoa dan menghabiskan bacaan surah Yassin. Esok hari Jumaat. Esok dia cuma ada dua masa mengajar di kelas 3S2.


” Rin. Jom lah keluar makan.” Suara Jiha kedengaran memanggil .


” Kejap.” Sepatah Erina menjawab sebelum membuka pintu bilik. Penat sekolah seharian telah pun berbayar kerana sepetang Erina terlena dalam bilik.


” Pehhh... wangi la ’babe’ , kau masak per Jiha?” Erina duduk di meja makan. Haruman nasi goreng dan telor dadar yang Jiha buat sungguh menyelerakan.


” Aku nak pujuk kau lah ni Rin. Sedih tengok kau kat sekolah tadi. Kau jangan patah semangat pulak. Ni lah adat jadi cikgu kan. Macam Nazarul cakap. Tak mudah sebenarnya nak jadi cikgu ni. Orang luar jer nampak senang.” Najiha pulak memberi motivasi .


” Aku OK lah Jiha. Tadi, Cikgu Lan , ni kau pulak nak pujuk aku. Bertuah aku hari ni.” Erina mula membuka cerita.


” Aper? Rin! Ada benda yang aku tak tau ker?” Najiha menyoal. Sambil mengisi nasi goreng ke dalam pinggan makan Erina.


” Lepas Nisya marah aku, kau tahu, aku ’termenangis’ depan ’pakcik koop’ tu.” Beritahu Erina.


” Aper ? ’termenangis?. Ada dalam kamus ker perkataan tu? Pencemaran bahasa lah kau ni.” Najiha ketawa kecil. Cuba menceriakan suasana.


” Jiha. Aku tangkap nangis tadi. Malu betul. Kantoi lah. ’Pakcik’ tu pulak, pandai-pandai jer nak pujuk aku. Siap bagi kata-kata peransang lagi lepas Nisya tu marah aku ’cow-cow’. ” Sambung Erina lanjut.


” Cikgu Lan pujuk kau ? Lain macam jer ? Kerr,... kau yang ditimpa perasaan ni ? Lain jer kau dengan dia. Cara kau tengok satu sama lain pun, macam lain lah. Tapi aku tak ’sure’ . Tak pandai baca hati orang.” Ucap Najiha lagi.


” Jiha. Aku ... aku rasa lah... tapi aku tak pasti. Aku macam suka kat dia la. Aku tak pasti suka macam mana tapi aku rasa dia istimewa. Dengan Nazarul, aku tak rasa macam gini.” Erina jujur mengakui.


” Rin ! Kau ni. Biar betul ’babe’?” Najiha memandang Erina. Mengharapkan sesuatu yang pasti. Erina angguk serius.


”Dulu, aku rasa macam aku keliru . Tapi, sekarang perasaan aku ni lain macam. Tak sama macam aku kawan dengan lelaki lain, juga tak sama macam dulu, termasuk Nazarul. Cikgu Razlan lain. Dia ’care’ sangat. Dia buat aku rasa istimewa . ” Erina bersuara lagi.


Najiha melepaskan keluhan kecil . Kemudian menarik nafas pendek. Bingung dan simpati. Bingung dengan perasaan Erina. Simpati dengan kejadian yang menimpa gadis itu di sekolah.


” Nazarul ada jumpa kau pasal SMS dia malam tadi?” Jiha usul lagi.


” Dia tak masuk sekolah hari ni. Nasib baik. Dia datang pagi, dia keluar ke PPD. Ada taklimat kot. ” Erina memberitahu apa yang dia dengar daripada Kak Ros pagi tadi .


” Kau tak nak balas SMS dia? Kesian mamat tu. Dah lah kurang emosi, kau pulak buat gini. Dia baik la Rin.” Jiha bersuara lagi.


” Aku tahu dia baik. Aku pun suka berkawan dengan dia. Walaupun dia macam ’bengkak’ sikit tapi OK lagi daripada lelaki yang aku pernah kenal sebelum ni . Nanti lah, malam ni, aku SMS dia. ” Tambah Erina lagi.


” Aku masuk dulu lah. Nak rehat . ” Ujar Erina dan mengangkat kaki ke dapur sebelum masuk bilik . Najiha termenung depan TV. Membiarkan sahaja rakannya masuk. Tidak mahu membejat fikiran Erina lagi. Soal hati ! Orang lain bukan boleh masuk campur ! Fikir Najiha. Kalau aku kat tempat Rin, tak tahu lah, nak fikir pun tak sanggup !


Erina membelek-belek majalah atas katil . 'Handphone' nya tiba-tiba berbunyi. Nama di skrin tertera. Nazarul ! Hatinya berdetik. Erina tengok masa di skrin telefon. Dekat jam 11.30 malam. Angkat jer la. Kesian pulak ! Aku memang kena hadapi Nazarul .


”Assalamualaikum ! ” Suara Nazarul memecah hening malam.