Followers

Monday, May 20, 2013



PENGANTAR PUISI TRADISIONAL  (Penghayatan Sastera Penggal 1)

Jenis Puisi:(Petikan Puisi Tradisional )

1.1.1    Pantun
            i.          Pantun Budi (3)
            ii.         Pantun Agama (2)
            iii.        Pantun Kasih sayang (2)
            iv.        Pantun Nasihat (2)

1.1.2   Syair
            -           Syair Ikan Terubuk

1.1.3   Seloka
            -         Pandai   Pak Pandir

1.1.4   Gurindam
            i.          Norma-norma yang baik dalam perhubungan suami isteri
            ii.         Taat Setia Rakyat kepada Raja

1.1.5   Talibun
            -           Keindahan dan Kemakmuran Negeri- amirah

1.1.6   Teromba
            -           Teromba Adat

1.1.7   Mantera
            i.          Ulit Mayang
            ii.         Menduduki Rumah Baru

Monday, September 24, 2012


UNSUR  KONFLIK , TEKNIK PENCERITAAN, UNSUR DRAMATIK

Secara umum, konflik ialah perselisihan atau pertentangan antara individu, idea,  dan kepentingan . Dalam cereka, konflik adalah salah satu unsur penting dalam menggerakkan plot, kerana harus dingat bahawa plot ialah jalinan cerita yang  berasaskan sebab dan akibat. Justeru, untuk menjalinkan sebuah cerita yang baik, pengarang mesti menciptakan konflik untuk mengembangkan plot ceritanya.

Manakala teknik plot pula ialah atau lebih tepat teknik penceritaan ialah elemen-elemen yang membantu pengarang dalam membina ceritanya. Teknik penceritaan ini ialah yang dapat menunjukkan kreativiti pengarang dalam mempelbagaikan gaya dalam menyampaikan ceritanya.

Antara teknik penceritaan ialah dialog, monolog, monolog dalaman, pemerian, imbas kembali, imbas muka dan sebagainya. Elemen-elemen ini teknk penceritaan ini juga menyebabkan konflik sessuatu cerita itu akan lebih menarik dan pelbagai. Oleh itu, konflik adalah asas penting yang menggerakkan sesebuah cerita yang akan diikuti dengan suspens dan kejutan. Konflik, suspens dan kejutan akan digunakan oleh pengarang (cerpen, novel dan drama)  untuk menggerakkan plot ceritanya dengan dibantu oleh teknik penceritaaan.

Unsur dramatik bermaksud diksi atau ungkapan yang boleh membangunkan konflik dalam drama seperti dialog yang menimbulkan perasaan marah, gembira, lucu, dan seumpamanya. Sebuah drama yang baik juga harus mempunyai unsur saspens dan ketegangan.

Saturday, March 3, 2012

JURAI PEMERINTAHAN MELAKA


Jurai Pemerintahan Melaka

1. Pemerintahan  Raja Iskandar Syah -  ms 71   ( 3 tahun atas takhta )
Anak : Raja Muda .
Raja Muda dpt anak : Raden Bagus, Raja Tengah, Raden Anum .
Raja Tengah naik takhta : anaknya – Raja Kecil Besar .

2. Pemerintahan  Raja Kecil Besar –Sultan Muhammad Syah  ms 72 – 83
 (67 tahun atas takhta )
Anak : Raja Kecil Lambang , Raja Mahkota
Kahwin lagi (Tun Ratna Wati) dpt anak – Raja Kassim
Kahwin anak Raja Rekan – dpat anak Raja Ibrahim (Sultan Abu Syahid)

3. Raja Ibrahim (naik takhta ) Sultan Abu Syahid – ms  83-86  .
Atas takhta 1 tahun 3 bulan .

4. Raja Kassim ( Sultan Muzaffar Syah )  ms 85 – 96
. ( 42 thn memerintah)
Anak : ( Raja Abdullah - Sultan Mansur  Syah ) naik takhta umur 27 .

5. Sultan Mansur Syah . (Raja Abdullah )  Ms  96 – 172
Kahwin dgn Tun Putih –iaitu anak Seri Nara Diraja  - dpt anak iaitu Raja Mahadewi dan Raja Cendera ( Peremupuan)
Dapat anak dgn gundik – Puteri Bakal
Kahwin dgn Puteri Onang  Sari (anak Maharaja Dewa Sura- Indera Pura )
Dpt anak : Raja Ahmad (nama timangan Raja Hussain)  , dan Raja Muhammad .
Kahwin dgn Raden Galuh Cendera Kirana – dapat anak iait Raden Dikelang
Kahwin dgn saudara Bendahara Paduka Raja dpt anak – Raja Hussain
Kahwin dgn Puteri Hang Liu – Paduka Hamimat ( anak)

6. Raja Ahmad /Raja Hussain / Sultan Alau’d-Din Riayat Syah – ms 172 – 186
Kahwin sama anak raja - Dapat anak Raja Menawar  dan Raja Zainal .
Kahwin dgn Tun Naja – dpt anak Raja Hitam, Raja Muhammad, Raja Fatimah
Kahwin – dpt anak Raja Mamad / Sultan Mahmud .

7. Sultan Mahmud Syah – ms 187 -  288           Bendahara Paduka Raja mati ( ms 191)
S.Mahmud  kahwin dgn anak Sultan Muhammad Syah ( Pahang)  dpt anak – Raja Ahmad dan 2 perempuan.
Meminang PGL
Hang Tuah meninggal – 220
Kahwin Tun Teja – Puteri  Adma Dewi
Tun Fatimah – dpt anak Raja Putih , Raja Khadijah ,  Raja Ali ( Timangan Raja Kecil Besar ) – Gelaran Sultan Muda .


Saturday, February 4, 2012

Kesusasteraan Hikayat Zaman Pra-Islam(Berunsur Hindu)


Kesusasteraan Hikayat
Zaman Pra-Islam(Berunsur Hindu)

Unsur-unsur pengaruh hindu yang terdapat dalam Hikayat Pandawa Lima.

1    1.     Unsur pemujaan [2m]
Dalam Hikayat Pendawa Lima masih terdapat unsur pemujaan yang diamalkan oleh watak-watak. Contohnya, Sang Bimanyu menjalankan upacara pemujaan yang bernama “Pertitis” di hadapan batu (patung) untuk memudahkan pencarian mereka.[3m]

2.      Penggunaan mantera [2m]
Unsur penggunaan mentera jelas digunakan oleh watak-watak dalam Hikayat ini . Contohnya, Sang Bimanyu membaca mentera untuk menidurkan semua dayang yang mendampingi Dewi Satya Sundari.[3m]


3.    Pertapaan [2m]
Unsur-unsur pertapaan turut diamalkan oleh watak-watak tertentu. Sebagai contoh, sepanjang berlakunya konflik antara Maharaja Gatotkaca dan Sang Bimanyu dengan Maharaja Duryudana dan raja-raja Korawa, Betara Krishna sedang melakukan pertapaan.[3m]

4.     Penyamaran [2m]
Unsur penyamaran turut digunakan dalam Hikayat ini.  Misalnya Maharaja Gatotkaca dan Sang Centaka Sudarsa telah menyamarkan diri (menukar rupa) sebagai Dewi Satya Sundari dan Si Darapanah dalam peristiwa penculikan Dewi Satya Sundari.[3m]

 5. Kesaktian [2m]
Kebanyakan watak dalam hikayat ini mempunyai pelbagai kesaktian. Contohnya, Maharaja Gatotkaca yang miliki pelbagai kesaktian antaranya semua senjata yang mengenai tubuhnya hancur menjadi tepung.[3m]

 6.      Kewujudan pelbagai makhluk [2m]
Kewujudan pelbagai makhluk turut diselitkan dalam Hikayat Pendawa Lima ini.  Dalam hal ini, terdapat makhluk seperti bota (raksasa), hantu syaitan, dan sebagainya yang mendiami sesebuah negeri. [3m]

7.      Konsep kesucian watak [2]
Dalam hikayat ini terdapat konsep kesucian watak yang diguna pakai Dalam kepercayaan Hindu, “betara” merupakan dewa (tuhan) yang dipercayai berkuasa terhadap alam dan manusia. Dalam cerita ini terdapat beberapa betara, antaranya termasuklah Betara Krishna dan Betara Durga. [3m
8.      Nama-nama Watak [2m]
Dalam hikayat ini nama-nama watak turut dipengaruhi oleh unsur Hindu contohnya penggunaan nama watak  seperti Satya Sundari, Kalaputra, Laksamana Kumara dan lain-lain.[3m]

 9.      Nama-nama tempat [2m]
Hikayat ini juga jelas mengunakan nama-nama tempat yang berunsur Hindu, misalnya Purabaya, Gunung UgraBajra, dan lain-lain.[3m]


Thursday, February 17, 2011

KRITIKAN SOSIAL DALAM SULALATUS SALATIN


1. Mengkritik/kritikan terhadap kezaliman pihak pemerintah atau golongan raja.

Contoh cerita: Singapura Dilanggar Todak.

Dari cerita ini kekejaman raja yang dipaparkan ialah;

- Raja menjatuhkan hukuman bunuh pada Tuan Jana Khatib kerana cemburu melihat keistimewaan ilmu menilikTuan Jana Khatib ->• tilik batang pinang hingga terbelah dua di hadapan raja perempuan.

- Kekejaman raja menyebabkan negeri Singapura mendapat bala -> iaitu huru hara, kematian kejam akibat serangan todak.

- kezaliman lain dilakukan pihak raja seperti;

membunuh budak cerdik yang telah memberi idea agar hulubalang Singapura berkubukan batang pisang.


2. Kritikan terhadap kejahilan raja/pemerintah.

- Cerita Singapura di langgar todak.

- Raja Singapura digambarkan sebagai seorang raja yang kurang cerdik, tidak mempunyai fikiran dan tidak berpandangan jauh.

- Idea atau cadangan yang dikemukakan raja membawa kemusnahan kepada rakyat bukannya membawa kebaikan.

- Raja mencadangkan "rakyat berkubukan betis masing-masing untuk menahan serangan todak".

- Akibatnya ramai rakyat/hulubalang mati, cedera parah, menanggung kesakitan akibat terkena tikaman jongor todak.


3. Kritikan terhadap amalan diskrimanasi dan ketidakdilan golongan raja/pemerintah.

Cerita Singapura dilanggar todak.

- Raja Singapura tidak memberi penghargaan sewajarnya kepada budak cerdik yang telah menyelamatkan Singapura. Golongan pembesar negeri merasa dengki dan bimbing kedudukan mereka akan terancam apabila budak cerdik dari keturunan rakyat biasa ini dewasa nanti kerana dia sangat cerdik dan pintar.

. - Pembesar mencadangkan agar budak cerdik segera "dihapuskan" (dihukum bunuh).

- Jelas menunjukkan golongan raja mengguna-kan kuasa mutlak yang dimiliki untuk menjaga kepentingan golongan mereka sahaja.

- rakyat tidak mempunyai hak dan tidak boleh samasekali menentang rajawalaupunternyata rakyat berada di pihak yang benar.


4. Kritikan terhadap sifat keangkuhan (ego) raja ingin menunjukkan kehebatan diri dan ingin sesuatu yang luar biasa/berbeza dengan orang lain.

- Cerita peminangan Puteri Gunung Ledang ->• kritikan terhadap sikap Sultan Mahmud Syah yang ingin seorang wanita yang sangat cantik dan istimewa bukan dari golongan manusia biasa.

- Gambaran keangkuhan Sultan Mahmud Syah ->• bersedia memenuhi syarat-syarat peminangan iaitu menyediakan barang-barang hantaran yang diminta seperti hati nyamuk, air mata, air pinang muda dan lain-lain. Barang-barang ini sukar diperolehi dan agak luar biasa tetapi kerana keegoannya yang tinggi Sultan Mahmud Syah sanggup menyediakan barang-barang tersebut.

5. Kritikan terhadap kekejaman dan penindasan golongan raja terhadap rakyat jelata.

- Contoh: cerita peminangan Puteri Gunung Ledang.

- Gambaran kekejaman -> Sultan Mahmud Syah sanggup menyediakan jambatan emas dan perak merentangi dari istana Melaka ke Gunung Ledang.

- Menunjukkan sultan sanggup memeras harta benda rakyat demi kepentingan dirinya.

- Raja sanggup "mendera" rakyat jelata menyediakan sesuatu yang amat sukar dicari seperti hati nyamuk, air mata dan air pinang muda.

- Cerita Singapura dilanggar todak ->• raja tidak menilai/menghargai nyawa rakyatjelata hingga sanggup menitahkan rakyat berkubukan betis masing-masing (sanggup memperalatkan nyawa rakyatjelata demi kepentingan diri).

6. Kritikan terhadap raja yang memiliki moral/akhlak yang rendah seperti sifat pilih kasih, pendendam, berkepentingan diri, tidak bertanggungjawab, gila perempuan dan sebagainya.

- Cerita peminangan Puteri Gunung Ledang.

- Gambaran Sultan Mahmud tidak sanggup menyediakan darah Raja Ahmad semangkuk (salah satu syarat peminangan).

- Sultan Mahmud Syah tidak sampai hati membunuh putera sendiri demi untuk dirinya (tetapi sanggup menyiksa rakyat) demi memuaskan nafsu serakahnya.



Saturday, January 8, 2011

Latihan Sulalatus Salatin ( Sastera 1 STPM)

Senaraikan Peristiwa Yang Berlaku Mengikut Raja Yang Memerintah .


Tahap Sebelum Melaka

1.Raja Iskandar Syah

2.Raja Suran

3.Sei Teri Buana

4.Merah Silu

5.Paduka Seri Maharaja


Tahap Pembukaan Melaka ( Awal Melaka)

1.Raja Iskandar Syah

2.Raja Kecil Besar


Tahap Kegemilangan Melaka

1.Sultan Muzaffar Syah

2.Sultan Mansur Syah

3.Sultan Alaudin Riayat Syah


Tahap Kejatuhan Melaka

1.Sultan Mahmud Syah


Wednesday, December 29, 2010

Melangkah Ke Gerbang 2011


Salam Pertemuan Di Layar Maya .

Gerbang 2011 akan bertamu tidak lama lagi dan tirai 2010 akan dilabuhkan....

Setiap perjalanan yang telah ditempuhi sepanjang 2010 akan menjadi guru yang sejati kepada kita sebagai pengalaman yang tak mungkin dilupakan.

Perjalanan yang lebih getir akan menunggu menjelang 2011 nanti .
Bina lah azam baru yang lebih baik dari tahun lalu .

Catatan ini pembuka layar blog bagi tahun 2011 yang akan menjelang .

Selamat tinggal 2010 dan selamat datang 2011.

InsyaAllah , saya akan masukkan lebih banyak bahan dan maklumat untuk pengetahuan semua khasnya pelajar Sastera STPM , amnya untuk warga tetamu blog ini.



Monday, November 8, 2010

MENGENALI KESUSASTERAAN .

Kesusasteraan dapat dikatakan sebagai ciptaan seni yang dinyatakan dengan bahasa yang indah dan mengandungi isi yang baik lagi berfaedah. Kesusasteraan bukan sahaja mempunyai hubungan yang amat erat dengan masyarakat penulisnya, tetapi kesusasteraan juga terlibat dengan pergolakan yang belaku dalam masyarakat.

Sejarah perkembangan Kesusasteraan Melayu di Malaysia boleh dilihat dalam pelbagai sudut . Pengenalan kesusasteraan itu sendiri membawa makna yang jelas tentang korpus kesusasteraan . Kesusasteraan menggunakan bahasa sebagai alat penyampaian. Keindahan ciptaan sastera diperlihatkan melalui bahasanya Melalui bahasa pembaca dapat merasakan keindahan yang ada pada kesusasteraan.

Segala isi dan tujuan yang mahu disampaikan membolehkan pembaca menghayati pengalaman dan perasaan yang terpapar dalam kesusasteraan . Sejarah Perkembangan genre Kesusasteraan Melayu Tradisional melibatkan Kesusasteraan Melayu Tradisional dan Kesusasteraan Melayu Moden. Masyarakat akan lebih terdedah dan tertarik dengan perkembangan Kesusasteraan Melayu jika sejarahnya dapat dianalisis serta digarap secara bersepadu

Kesusasteraan ialah cerminan masyarakat dan mempunyai hubungan dengan manusia. Perkataan Sastera berasal daripada Bahasa Sanskrit iaitu ‘ castra’ disebut ‘syastera’ yang bermakna kitab suci. Susastera bermakna seni sastera atau seni bahasa . Istilah kesusasteraan juga dipanggil persuratan. ”susastera” menyimpul maksud yang terdekat iaitu kesenian persuratan yang bersifat halus dan indah .

Setiap kesusasteraan di dunia dianggap sebagai salah satu cabang penting kebudayaan, bahkan ada ahli falsafah yang menganggap sebagai cabang yang terpenting daripada semua cabang kebudayaan itu.


Seperjalanan Di Kuala Kangsar



SALAM NOVEMBER BUAT SEMUA !!!









Pernah sampai di Kuala Kangsar??
Tentu ramai yang pernah ....
Jangan lupa singgah di sini ........


Saturday, October 9, 2010

Sekian Lama Ku Tinggalkan ....


Salam Mesra , Salam ikhlas buat semua pengunjung blog ini ...

Rasanya dah lama sangat tak buka blog ni ....
last buat post pun masa bulan puasa hari tu ...
hmm.... kekangan masa dan kerja laa. Tak sempat nak hantar post baru .

Masa berlalu dgn pantas sekali, masa ibarat pedang , kalau kita tak potong dia, dia akan potong kita , tu yang busy sangat tu. Nak potong memotong !!!

Rindu nak menulis panjang2 ... tapi ni pun masa senggang kejap jer .. nak kena fokus utk peperiksaan akhir pelajar dan peperiksaan besar STPM tahun ni ..
nampaknya 2010 dah dekat nak habis ... pantas benar masa berlari ....